Bèsties i Pirates: la màgia del Cor Vivaldi

Written by corvivaldi on . Posted in Cròniques Vivaldianes

Bèsties i Pirates ha estat el nom de la darrera producció del Cor Vivaldi. Un programa que, si bé no era d´estrenes absolutes, ha marcat un abans i un després dels programes vivaldians.

The Golden Vanity és una petita òpera de Benjamin Britten escrita especialment per als Wiener Sängerknaben amb la petició implícita que no hi podien sortir papers femenins. Ens trobem, doncs, davant de la primera òpera obertament misògina de la història de la música.

El llenguatge que utilitza Britten no efectua cap tipus de concessió al públic. Com que parla de la confrontació entre el bé i el mal, el compositor decideix escriure en dos colors diferents: blanc i negre, que traduït al llenguatge musical vol dir que la mà dreta toca tecles blanques i la mà esquerra… negres. Si ho proveu a casa, veureu que el resultat és, com a mínim, curiós. D’això se’n diu bitonalitat i és un procés molt utilitzat en la música dels compositors francesos de mitjans de segle XX.

En aquesta ocasió, la petita òpera anà acompanyada de dibuixos animats de Cristina Losantos (mare de l´Escola i del Cor Vivaldi) que creà, en col.laboració amb Pere Puig, un seguit d’il·lustracions molt escaients que ajudaven a seguir el llibret de l’obra.

A la segona part hi teníem una obra d´Albert Guinovart que va estrenar al seu dia el Cor infantil Amics de la Unió de Granollers, que dirigeix Josep Vila i Jover. Guinovart, sobre textos de Miquel Desclot provinents de l’obra Bestiolari de la Clara, crea, com és habitual en ell, un seguit de cançons amb melodies intenses i riques harmonies que, des d’un bon principi, captiva l´espectador. En aquesta ocasió, l’actuació del Cor anà acompanyada de la del mag de 14 anys Christian Cooker, que efectuà diversos trucs de prestidigitació basats en els textos de Desclot durant l’execució musical. Era la primera vegada que un mag actuava amb un cor al nostre país i les opinions sobre una tal experiència foren del tot diverses. Una part del públic, molt majoritària, opinà que l´actuació del mag distreia de la música i feia passar el Cor a un segon pla, mentre que una altra part en lloava la novetat i frescor que això representava. En tot cas queda aquí l‘experiència! Per si tot això fos poc, el Cor encara va trobar temps, sota la direcció de Margarita Cabero, actual manager del Cor i experimentada professora de dansa, d’elaborar una coreografia sobre la darrera de les cançons del Bestiolari, Ull de bou de Festa Major (a propòsit: sabíeu que l´ull de bou és l’ocell més petit de la fauna ibèrica?)

Per acabar- ho d’adobar, vam comptar, també per primera vegada al nostre país (potser fins i tot al món, qui sap?) amb publicitat dins d´un concert de música clàssica. En efecte, aprofitant els continguts de les cançons vam incloure dues firmes que, amb una petita aportació econòmica, van poder sortir en pantalla.

Probablement sigui aquest programa un dels que més ens ha fet treballar a tots en tota la nostra existència i no es pot dir que no haguem treballat! Personalment, tant en la meva vessant de director com la de pianista, considero que el treball va ser més que intens (Guinovart, ai! no plany els pobres pianistes i escriu tota classe de dificultats… que, per a ell, és clar no tenen cap transcendència). La part escènica, per posar un exemple, va necessitar moltes hores per tal de poder assolir el nivell necessari per una producció a l´Auditori. Isaac Stern, el gran violinista jueu, deia que l’artista ha de practicar i practicar fins que l’error sigui impossible. Va quedar comprovat que Stern, per si hi havia algun dubte, tenia tota la raó!

Trackback from your site.

corvivaldi

This information box about the author only appears if the author has biographical information. Otherwise there is not author box shown. Follow YOOtheme on Twitter or read the blog.
Margarita Cabero (mànager del Cor Vivaldi) • corvivaldi@ipsi.cat • +34 93 453 65 59 / +34 699 44 34 54

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca