Escollir instrument

Written by corvivaldi on . Posted in Cròniques Vivaldianes

L’aprenentatge d’instruments musicals, malgrat no ser encara una activitat majoritària, ha deixat de ser, des de ja fa uns quants anys, una activitat reservada, només a nens i nenes “dotats” o amb talents especials.
No obstant això, escollir l’instrument adequat per al seu fill o filla demana tenir en compte algunes consideracions, ja que d’una bona elecció en dependrà el futur desenvolupament musical del noi o noia.
– El meu fill vol començar a estudiar el piano: quan hauria de començar?
En principi, la millor edat per començar a estudiar un instrument és “quan un en té moltes ganes”. El nen o nena que, amb entusiasme, demana iniciar-se en un instrument determinat té uns quants punts per assegurar-se l’èxit.
No és, per tant, un assumpte d’edat, només, encara que el millor moment per començar, en el 95% dels casos, és entre els vuit i els deu anys. Cal tenir present que abans d’ aquesta edat (especialment entre els cinc i els set anys) ens trobem davant d’un dels períodes més esgotadors de la vida d’ un nen. Cal no sobrecarregar-los amb activitats que els aportin dificultats afegides.
– I així, doncs, què me’n pot dir d’aquests nens i nenes de tres anys que comencen a estudiar violí amb el mètode Suzuky?
El mètode Suzuky té com a punt de partida pedagògic l’aprenentatge de la parla. El Dr. Suzuky basa el seu mètode en el fet que cap nen o nena no fracassa mai en l’aprenentatge de la seva llengua materna.
Segons Suzuky els factors que impedeixen aquest fracàs són:
a) La repetició constant exercida per part de tot l’entorn del nen.
b) L’entusiasme generalitzat davant dels progressos de la nena o del nen.
c) El repàs “ad eternum” de conceptes ja dominats.
Per això Suzuky necessita de la participació dels pares i les mares en l’aprenentatge de l’instrument, tant a casa com a les lliçons amb el professor.
El mètode funciona molt bé, però, és clar, cal que totes les peces siguin al seu lloc…
– Quin instrument escollim?
L’elecció de l’instrument no es pot deixar a l’atzar, ni tan sols a condicionants diversos (espai dins la llar, etc.) si volem que l’aventura musical sigui exitosa.
Cada instrument té un perfil que s’adequa a personalitats i maneres de ser molt diverses. Anem a veure cadascun dels instruments que, en aquests moments, oferim a l’Escola de música.

Piano
Instrument complex i molt complet. Per a molts, “l’instrument”.
Instrument no aconsellat per a nens i nenes amb problemes severs de vista. Cal tenir present que les partitures per a piano es llegeixen en dues claus alhora i, al mateix temps, s’ha de coordinar i controlar la posició de les mans i dits. Molt adequat per a alumnes especialment persistents en els seus objectius, als quals no els importi treballar en solitari.
És aconsellable no començar abans dels vuit anys.

Violí
Instrument difícil, de progrés lent. És absolutament imprescindible tenir un bon sentit de l’afinació.
Hom recomana no començar abans dels 7 anyset i, naturalment, amb instruments reduïts en funció de les necessitats de l’alumne.
Adequat per a alumnes amb un alt grau d’aplicació, als quals no espanti el lent aprenentatge. Repertori molt extens i variat.

Violoncel
Dirigit a nens i nenes amb intel·ligència tranquil·la i reflexiva. El progrés demana, igual que en el violí, aplicació i esforç continuat.
És curiós remarcar el fet que els nens amb veus més aviat greus, amb mans grans i braços llargs hi troben una satisfacció difícil de descriure: simplement els agrada!

Guitarra
Com el piano, és un instrument autosuficient. No és recomanable començar abans dels vuit o nou anys. Molt adequat per a alumnes amb habilitats manuals i molt poc aconsellable per a aquells alumnes més aviat lents o amb mala coordinació. Instrument progressiu i discret, ideal per als habitatges actuals (no és potent a nivell sonor). A diferència dels instruments de corda com ara el violí o el violoncel, no exigeix un sentit de l’afinació tan precís o desenvolupat.

Flauta
L’instrument melòdic per excel·lència. El so es produeix bufant a través d’ una embocadura ( més o menys com quan bufem a través d´una clau o una ampolla)
Malgrat que l’aparença de l’instrument (amb els seus mecanismes de claus) és complexa, el progrés és, en canvi, relativament ràpid: en poques setmanes es poden tocar melodies senzilles. El repertori per a aquest instrument és, a més, extens i molt interessant.
Els nens febles o fràgils poden tenir problemes amb aquest instrument, degut a la gran quantitat d’aire que necessita. També els nens esquerrans (és un instrument que només es pot aguantar inclinat a la dreta) poden tenir problemes en el seu aprenentatge.

Clarinet
El so es produeix de manera sensiblement diferent a la flauta, ja que el clarinet necessita d’una llengüeta de canya que és la que “fabrica” la seva peculiar sonoritat, força més “agressiva·” (i fàcil de produir) que la de la flauta travessera. El progrés és semblant a la flauta i és, per tant, un instrument adequat per a alumnes impacients, que volen resultats ràpids.

Naturalment, el motiu d’aquest article és donar, només, un perfil mínim de cadascun dels instruments que ens pugui resultar aclaridor en els primers estadis, abans de l’elecció definitiva. En cas de dubte, el millor és consultar el professor de música o a qui subscriu i, fins i tot, pot resultar molt convenient provar alguna classe (classe oberta, en la nomenclatura d’IPSI).

Per a més informació, l’editorial Urano té editat un llibre titulat Cómo escoger el instrumento más adecuado para su hijo, realitzat a partir de l’experiència amb milers d’estudiants de música. Els el recomano molt vivament.

Trackback from your site.

corvivaldi

This information box about the author only appears if the author has biographical information. Otherwise there is not author box shown. Follow YOOtheme on Twitter or read the blog.
Margarita Cabero (mànager del Cor Vivaldi) • corvivaldi@ipsi.cat • +34 93 453 65 59 / +34 699 44 34 54

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca